- De robot kan zijn huisje niet terug vinden of rijd er soms overheen
het kan altijd wel eens voorkomen dat die zijn huisje negeert maar dit mag niet continu gebeuren. Samen met dit probleem + het huisje niet terug kunnen vinden kan aan een aantal factoren liggen. De connectoren onder de robot en oplaadstation zijn vies/stoffig en de sensoren.
- het vaste patroon wat hij in het begin iet zien die laat hij niet meer zien, is veel willekeurige en gaat vaak nogmaals over een al gezogen gedeelte heen
Wat je zou kunnen proberen is om de robot even te resetten op zijn oplaadstation. Dit doe je door 5 sec de Aan/Uit knop ingedrukt te houden.
- Voor het eerst sinds aankoop halfjaar geleden geeft de robot weinig water af
Wat wij altijd doen is de dweildoek alvast nat maken aan het begin. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat de robot bijna geen water doorlaat maar ook daar kan natuurlijk beetje stof in zitten als dit nog nooit is gebruikt. Voor de zekerheid kan je proberen om er een beetje azijn in te stoppen en dit 24u te laten staan. Hier gaan de gaten goed van open staan. Mocht dit uiteindelijk niet het geval zijn kan het zo zijn dat er een defect in de elektronische waterpomp zit. Dit kunnen we gemakkelijk oplossen door een nieuwe waterreservoir op te sturen
- Wat is de gele strip boven op de robot bij zijn bumper, moet ik deze eruit halen?
Ja deze gele strip is ter bescherming van de voorbumper tijdens transport. Als je deze niet eruit haalt zal de robot niet optimaal te werk gaan.
- Kan de robot onder mijn meubels van 8cm?
Sommige modellen kunnen dat zeker, maar sommige ook niet. We hebben modellen die zijn 7.6cm behalve de x850 en de x1200. Dit komt door de laser knop boven op de robot van 2cm. Deze robots hebben een hoogte van totaal 10cm.
- Welke modellen kunnen ook dweilen?
Alle modellen waar 50 achterstaat en de x1200. Dus x550, x650, S250. S450 en de x850.
- We hebben meerdere verdiepingen, kan ik de robot ook boven zetten?
Ja, dat kan zeker. Hou er wel rekening mee dat de robot een bereik heeft van 20-25M van zijn oplaadstation. De robot gaat te werk vanaf zijn oplaadstation. Wel handig om dan zijn huisje mee te nemen of een tweede te kopen om boven neer te zetten. Als je de robot boven zet kan het zijn dat die gedesorienteerd raakt omdat hij zijn huisje niet kan vinden. Voor de x850 en x1200 geldt dit iets anders omdat je in de app verschillende plattegronden kan aanmaken. Zorg er wel voor dat als je met zijn 2e plattegrond begint dat de 1e opgeslagen wordt, anders wordt deze gewist.
- Er ligt een plas water bij mijn robot bij zijn oplaadstation?
De robot geeft geen water af als de robot niet in functie is. Bekijk even of er geen scheur zit in het waterreservoir. Neem bij beide gevallen contact met ons op.
- Kan er schoonmaakazijn bij het water in het waterreservoir?
Dit is mogelijk al raden we het niet aan. We hebben hier speciale reiniging flessen voor die geschikt zijn voor de robot. Omdat we zeker weten dat met dit product de gaatjes van de watertoevoer niet zullen verstoppen en de pH-waarde gelijk verdeeld is en hierdoor de onderdelen van de robot niet zullen verzuren.
- Kan de robot laagpolig tapijt stofzuigen? En kan ik aangeven om deze niet te dweilen?
Een laagpolig kleed of tapijt is voor onze robots geen probleem. Vanaf de x600 heb je de mogelijkheid om virtuele muren te plaatsen rondom het tapijt zodat de robot het kleed niet gaat dweilen. Bij de x1200 kan je gebieden aanmaken en aangeven in welk gebied je niet wilt dat die gaat dweilen.
- Als ik de robot wil laten stofzuigen en dweilen komt dan niet het water bij al het stof?
Nee, het water is afgeschermd van de stof bak. De robot zuigt eerst het vuil op wat in de stof bak wordt gezogen. Vervolgens achterin de stof bak zit het water en zorgt voor een nette afwerking tijdens het dweilen.
- Rijdt de robot niet van de trap af?
Onze robots zitten helemaal vol gebouwd met sensoren, ook aan de onderkant. Meeste zijn obstakel en val sensoren. Dus deze rijden niet van de trap af.
- De poten van mijn tafels lopen over de vloer. Gaat hij hier overheen rijden?
Onze robots kunnen een drempelhoogte aan van 1cm. Is de tafelpoot groter dan zal de robot deze leren herkennen als een obstakel en zal die eromheen gaan.
- We hebben een dik tapijt met vrij grote haren is dit een probleem?
Hoogpolige tapijten vinden robotstofzuigers niet erg prettig. Als het te lang is gaan de haren om de hoofdborstel en zijborstel klitten en loopt deze vast. Twijfel je over jouw tapijt of kleed? Stuur ons dan een foto en dan kijken we even met je mee.
- Botsen de stofzuigers niet zomaar tegen mijn honden aan?
De robotstofzuigers zitten vol met sensoren, hiermee kunnen ze op een afstand obstakels herkennen en er om heen gaan. De hoeveelheid sensoren verschillen per robot. de één heeft er 16 en de andere weer 32.
- Kunnen robotstofzuigers ook op houten vloeren? En gaat dit niet krassen?
Nee, in principe kan en mag dit niet gebeuren. We kunnen ons wel voorstellen als er slecht onderhoud aan de robot wordt verricht dat het dan wel mogelijk is, denk aan vieze wielen etc.
- Wij hebben een echte eiken vloer met speciale reiniging, kan dit in de robot?
Voor zulke vloeren zal dat wel moeten. Het kan wel sneller voorkomen dat de watertoevoer van het waterreservoir hierdoor gaat verstoppen. Mocht dit het geval zijn probeer dan wat azijn in het reservoir te doen en zo 24u laten liggen. Zo gaan de gaatjes weer open staan.
- Kan ik de robot ook gebruiken zonder laadstation?
Dat is zeker mogelijk alleen raakt de robot gedesoriënteerd als die klaar is met stofzuigen/dweilen. Dit alles heeft te maken omdat de robot vanuit zijn oplaadstation te werk gaat en ook graag eindigt bij zijn oplaadstation. Maar als je de robot in de gang zet omdat die de drempel niet over kan is dat natuurlijk geen probleem, hou de robot dan wel even in de gaten als je denkt dat die daar klaar is. Bij de x850 en x1200 geldt dit iets anders.
- Hoe vaak moet ik de stof bak legen?
Het legen van de stof bak is heel persoonlijk. Heb je kinderen? Heb je huisdieren? Woon je vlakbij een bos? Dan wel iets vaker natuurlijk. Maar dat ligt echt geheel aan jouw situatie. Gemiddeld 1-2 keer per week.
- Dweilt de robotstofzuiger over hondenpoep heen?
De robotstofzuiger is erg slim en kan obstakels goed overzien. Maar we kunnen de poepdetectie niet uitsluiten. Dat is en blijft voor een robot natuurlijk over het algemeen een lastig onderwerp. Net als dat bijvoorbeeld speelgoed, sokken en kabels voor de robot ook een ding is om te vermijden.
- Als de dweil vies is merkt hij dat dan ook?
Nee, dit zou je zelf in de gaten moeten houden. Deze is met een vuile vloer na 1 keer wel vies. Je krijgt er 2 dweildoeken bij zodat je de ander kan wassen in de wasmachine en de ander kan gebruiken.
- Kan ik een allesreiniger in het waterreservoir stoppen?
Deze mogelijkheid heb je, maar let ook hier op de juiste pH-waarde (zuurtegraad). En goed verdunnen met water.
- Als de robot leeg is gaat die daarna verder met waar die gebleven is?
Ja vanaf de x600 heb je de mogelijkheid in de app om een Breakpoint technologie aan te zetten. Via deze weg zal de robot eerst gaan opladen voordat hij zijn cyclus afmaakt.
- Kan je bij de x1200 ook een vierkantje plaatsen om alleen dat kleine gebied te laten stofzuigen?
Via de app heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld na het eten een gebied te maken rond de eettafel om alleen dat gebied te laten bestrijken.
- Bij welke modellen kan ik virtuele muren aanbrengen in de app?
Bij de modellen x600, x650, x850 & x1200
- Kan ik de robotstofzuiger aan meerdere telefoons koppelen?
Ja, dit is zeker mogelijk. Je kan met verschillende toestellen de robot koppelen. Zo kan het hele gezin de robot besturen via de app.
- Kan ik de robot dicht tegen de plinten laten stofzuigen?
Ja dit kan vanaf de x600 van onze connect modellen. Deze robotstofzuigers beschikken over een zogenoemde Folwall - Technologie. Dit stelt de robot in staat ( als functie in de app) om de robot dicht langs plinten te laten rijden.
- Mijn robotstofzuiger doet niks meer en draait alleen maar rondjes?
Dan is de kans erg groot dat één van de wielen defect is of vast zit door bijvoorbeeld haar of alledaags vuil. Mocht dit niet het geval zijn willen we je vragen om een garantie aanvraag te doen.
- Hoeveel schoonmaakmiddel moet ik toevoegen van jullie reiniging fles?
Een paar dopjes is genoeg op een volle tank. Hierin ben je vrij om te doen wat je zelf wilt natuurlijk. Sommige hebben liever een kwart fles erin en sommige liever gedoseerd.
- Ik heb de robot net en hij heeft moeite om zijn oplaadstation te vinden?
Dan kan het zo zijn dat het oplaadstation niet genoeg ruimte heeft aan de voor en zijkanten. Hou de norm aan van 0.5M aan de zijkanten en 1M aan de voorkant.
- Mijn robotstofzuiger heeft het hele huis nog niet gedaan en gaat nu terug met 20% batterij?
We raden aan om de robot pas te laten schoonmaken als die volledig is opgeladen. Dat de robot terug gaat met 20% dat klopt. Dit heeft er alles mee te maken dat die zijn oplaadstation wel haalt en niet ergens midden in de kamer stil komt te staan uit veiligheid voor zijn batterij
- De robot is nog niet onder de salontafel geweest terwijl die dat wel kan qua hoogte?
Dan ziet de robot de tafel als een obstakel. Het beste wat je dan even kan proberen is om de robot onder de salontafel te zetten en vervolgens aan te zetten. Zo neemt de robotstofzuiger het mee in zijn mapping en zal die de volgende ronde het niet meer zien als een obstakel. Of je kan proberen om het oplaadstation iets te verplaatsen. De kans is groot dat die door een andere route te nemen wel op plekken komt waar die voorheen niet kwam.
- Ik heb de robot net en hij gaat na een kwartier schoonmaken al naar zijn oplaadstation?
Een robot moet in het begin altijd even zijn nieuwe woning herkennen, zie het als een huisdier die ook in zijn nieuwe omgeving even moet gaat snuffelen. Dit is niet erg en na de 2e keer zal je zien dat de robot wel de volledige woning bestrijkt.
- De stof bak komt iedere keer los als deze over een drempel rijd?
Het is of de stof bak of het slot onder de robot waar de stof bak aan vastklikt. Als je de stof bak eruit haalt zie je bij de robot een klipje waar de stof bak aan vast klikt. Als deze gebroken is neem dan contact met ons op. Dan sturen wij een nieuwe stof bak op.
- Alle lampjes zijn uit en mijn robot doet helemaal niks meer
Als de robot een tijdje niet gebruikt is kan het zijn dat de batterij volledig leeg is ook al geeft die wel een klein percentage batterij aan in de app. Zou je willen proberen om de robot direct op te laden aan de oplaadkabel ( dus zonder oplaadstation ) Dit gedurende 12 uur en dan opnieuw proberen.
- Mijn robot deed het altijd goed maar nu blijft overal maar tegen op rijden?
Het kan zijn dat de sensoren vuil zijn. Maak de sensoren schoon met een schone doek en de voorbumper ook. Hier zitten ook sensoren in. Als er vuil of stof op de sensoren zit kan de robot denken dat er ineens een muur staat bijvoorbeeld.